Aktuellt

Teodor Widell: Rensa bort skroten innan tröskeln blir för hög att ta tag i det!

Hur går det till och vilka är det som sköter skrothämtningarna egentligen? För att ta reda på det bokade jag möte med en av våra duktiga förare som sett till att gårdsägare runt om i Sverige blivit av med sitt metallskrot.

Teodor Widell Chaufför

Får jag presentera Teodor Widell som under några månader förra året gjorde ett stort antal rutter och samlade in gammalt skrot på gårdar och ute i naturen.


Jag möter Teodor i ett kyligt Österbybruk. Det är en vacker förmiddag med frost och sol och jag frågar hur det var att köra skrothämtningar för ReAgro och Länsförsäkringar och om han tänker sig en fortsättning.

– Jag fortsätter gärna med det här för det funkade jättebra att hämta skrot ute hos kunderna. Alla var nöjda, glada och tacksamma, så det var ett väldigt trevligt körjobb. Det är inte väderberoende heller vilket också är ett plus. Det flöt på bra verkligen. Såklart någon haveridag med någon avbruten slang eller så men annars gick allt som på räls.

Teodor visar sin stora lastbil som han preppat inför årets körningar.
– Det är en lastväxlare som man kan ställa av och byta flak på. Det var en del stora grejer att hämta förra året och för det monterar på en kran där bak på lastbilen. En jättekran som lyfter duktigt tunga grejer. Sedan tar jag bara av kranen och tippar när jag kommer in på skrotcentralen för att väga allt skrot. Jag hade en annan bil förra året men det blir denna i år. Den här har vissa förbättringar jämfört med förra årets. Innan skrotkörningarna hyrde jag ut mig som grävmaskinist med mitt företag TW Entreprenad men ville gärna göra något nytt eftersom det kändes som en lite rörig och spretig tillvaro att gräva en här och en där. Jag är en driven entreprenör och vill ha kontroll själv.

Hade kunderna något extremt skrymmande skrot du fick hämta som satte ditt fordon på prov?
– Jo absolut, men jag är innovativ och löser det mesta. Det var till exempel ett lastbilssläp och en stor foderblandare som skulle fraktas bort och som vi fick lösa med andra maskintransporter – ett större maskinsläp.

Ville någon kund bli av med grejer du inte fick ta med?
– Ja, bland annat flertalet bilar som sommargäster lämnat efter sig. Och de blir ju svåra att bli av med i och med att ägaren inte är på plats utan bara struntat i sina gamla bilar som inte fungerar. Men bilar omfattas ju av lagen om producentansvar, så de får vi tyvärr inte ta med oss.

Jag undrar om kunderna hade de plockat ihop sitt skrot så det vara lätt att hämta eller om han fick springa runt i buskar o snår och leta i lador för att hämta.
– Jag hämtade på runt 150-200 ställen och av alla dessa kunder så var det endast två ställen som inte hade plockat ihop sitt skrot. En hade inte samlat ihop någonting så det kändes lite hopplöst. Han hade inte ens tömt sina dieseltankar. Då sinkar man tiden verkligen. Mitt jobb är ju att lasta och köra – inte städa upp och leta grejer.

Vill du framföra något önskemål till skrotkunderna från dig som förare?
– Ja absolut, samla ihop ditt skrot tidigt för det kan gå fort sedan när allt rullar i gång. När jag aviserar att jag är på väg är det för sent att böra samla ihop sitt avfall. Börja inte heller dagen innan för då kan något gå fel. Det är så lätt att något strular eller att man blir sjuk. Så satsa på att samla ihop det en vecka innan vi kommer så går allt smidigast.

Du pratade om drömmen att bli bonde. Hur ser den drömmen ut?
– Drömmen att starta bondgård med köttdjur har alltid funnits. Jag växte upp i en by där jag bodde granne med en mjölkgård och ända sedan jag var liten har jag velat bli bonde. Jag har ju varit med och jobbat med det på granngården sedan nioårsåldern. Men det är svårt att hitta en gård till rätt prislapp då jag vill hålla till i området mellan Uppsala och Gävle. Det är här jag har släkt, vänner och mina yrkeskontakter. Sådant är viktigt för mig. Framtidsvisionen är att jag har en gård med köttproduktion av nöt med kanske 100–120 djur någonting.

Jag tror det skulle gå väldigt bra att driva egen gård då jag numer har fler ben att stå på än bara kompetensen för att sköta en gård med djur. Jag är helt trygg i att jag förutom arbete som bonde även skulle kunna ta säsongsbetonade projekt vid sidan om och även ha bisysslor som håller i sig längre över tid. För hittills har jag har ju gjort annat, haft eget företag och arbetat åt andra som chaufför och grävmaskinist och nu vet jag att allt detta arbete jag utfört har gett mig insikter och erfarenheter. Jag kommer att kunna skörda från kunskapen och kontakterna jag fått inom dessa arbetsområden. Jag gillar att ha fler strängar på min lyra.

Handen på hjärtat Teodor, är du miljömedveten?
– Det är ju jätteviktigt med miljön. Den är helt central för mig då min framtidsdröm är att köra i gång ett jordbruk. Så att städa upp i naturen är en oerhört viktig uppgift. Avfall i naturen hör inte hemma där och det känns som att man gör en bra insats genom att rensa bort det. Vissa skrothögar hos kunderna hade legat och rostat i 30 års tid. På ett ställe blev det nästan två fulla ekipage och då pratar jag både lastbil och släp varje körning.

-Det finns många gårdar med massor av så kallade ”bra-att-ha-grejer” på kanske 15-20 ton i runda slängar. Men hur bra är dem att ha… egentligen…? Nej rensa bort innan tröskeln blir för hög att ta tag i det. Det är mitt råd. 

Summering då Teodor, av skrotjobbet. Vad säger du om det?
Teodor Widell Chaufför– Superroligt jobb att åka runt och samla in skroten. Responsen var så positiv. Men jag vill också passa på att uppmana kunderna för framtida körningar att samla ihop skroten tidigare än dagen innan för det kan behövas en tidsmarginal. Då blir det bättre för oss båda. Mindre stress för kunden och jag håller tidsplanen för dagens rutt. Andra kunder väntar på att få sitt hämtat.

På frågan om han vill vara med på bild
– Såklart! Inte ofta man får vara fotomodell, så man får passa på!